reklama

Miliónový podvod na magistráte?

Kým za prvých 6 mesiacov roku 2013 zaznamenal Úrad pre verejné obstarávanie priemerne 77 oznámení denne, v poslednom júnovom týždni toto číslo narástlo na 350 denne, čiže viac ako na 4,5 násobok. Dôvodom bola zmena zákona, ktorou sa od 01.07.2013 menili pravidlá pre obstarávanie. Medzi tými, ktorí sa snažili využiť poslednú príležitosť, bol aj Magistrát hlavného mesta SR Bratislava. (tento článok bol uverejnený na http://www.aktuality.sk/clanok/240155/nazor-jana-hrcku-milionovy-podvod-na-magistrate/)

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)
Obrázok blogu

Milan Ftáčnik: Zníženie súčasných nákladov

Dňa 27. júna.2013 vyhlásil verejné obstarávanie v mene svojich základných umeleckých škôl a centier voľného času na služby v hodnote od 28 do 30 miliónov eur bez DPH. Ide o obstaranie služieb nevyhnutných na prevádzku a údržbu nehnuteľností a zariadení v priebehu nasledujúcich 48 mesiacov (tu je dokument). Cieľom tohto obstarávania je podľa primátora Milana Ftáčnika zníženie súčasných nákladov.

Aký je teda skutočný dôvod tohto obstarávania?

Z uvedeného vyplýva, že šesť základných umeleckých škôl a štyri centrá voľného času stoja magistrát ročne od 8,4 do 9 miliónov eur! Každému, kto navštívil niektorý z uvedených subjektov, je okamžite jasné, že sumu ročných nákladov nevideli všetky tieto subjekty spolu počas celej svojej existencie. Aký je teda skutočný dôvod tohto obstarávania?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jedna riaditeľka mandátnu zmluvu nikdy nepodpísala

Z vyjadrenia magistrátu vyplýva, že: “V súčasnosti obstaráva na základe mandátnych zmlúv s jednotlivými subjektmi.“ (tu). Aj keď zo začiatku úradníci zatajovali, kedy boli zmluvy podpísané a odvolávali sa na prebiehajúce konanie (tu), po sťažnosti zmenili názor, pôvodné stanovisko zrušili a požadovanú informáciu sprístupnili na základe rozhodnutia (tu). V ňom sa však uvádza iba deväť subjektov, aj keď podľa vestníka magistrát obstaráva v mene desiatich. Dôvodom je skutočnosť, že jedna riaditeľka mandátnu zmluvu nikdy nepodpísala (tu je mandátna zmluva).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na základe uvedených skutočností vznikajú závažné otázky:

1. Prečo magistrát vo vestníku uvádza, že obstaráva aj v mene Základnej umeleckej školy na Exnárovej 6, keď podpis riaditeľky na zmluve do dnešného dňa nie je?

2. Prečo žiadna umelecká škola, ani centrum voľného času nezverejnili mandátnu zmluvu na svojom webovom sídle? Táto povinnosť im vyplývala nielen zo zmluvy (článku I. bod 8 mandátnej zmluvy) ale aj zo zákona (§2, odsek 2 a §5a odsek 1 Zákona číslo 211/2000).

3. Prečo magistrát obstaráva služby na základe neúčinnej zmluvy, ktorá je k dnešnému dňu dokonca absolútne neplatná (§47a Občianskeho zákonníka)?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

4. Prečo sa obstarávajú služby pre základné umelecké školy a centrá voľného času v cene od 28 do 30 miliónov eur bez DPH, keď podľa auditu budú ich náklady za 4 roky približne 1,6 milióna eur (390-tisíc eur/ročne)? Dokonca celkové náklady magistrátu (vrátane organizácii ako Mestské lesy, Múzeum mesta Bratislavy, MARIANUM, Generálny investor Bratislavy, Zoologická záhrada, …) sa majú v tomto období pohybovať na úrovni 22 milióna eur bez DPH (6,6 milióna eur ročne). Matematika asi nebude silná stránka ľudí na magistráte, ktorí rozhodovali o sumách uvedených v tomto výberovom konaní. Ibaže by za tým bolo niečo iné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Transparentný Milan"

Na zasadnutí Komisie pre školstvo, vzdelávanie a šport dňa 14.11.2013 boli požiadaní o vysvetlenie prítomní riaditelia týchto škôl a centier. Uviedli, že do dnešného dňa nebola táto zmluva žiadnemu z nich doručená a preto ju ani nemohli zverejniť na svojej webovej stránke. Na túto skutočnosť niekoľko krát vedenie upozornili. Tak isto uviedli, že z dôvodu podpisu zmluvy boli niektorí dokonca stiahnutí z dovoleniek v mesiaci júl a že zmluva určite nebola podpísaná 26.06.2013, tak ako je uvedené zmluve. Z toho vyplýva, že zmluva je antedatovaná – čiže sfalšovaná, tak aby sedela s dátumom podania podkladov Úradu pre verejné obstarávanie.

Ako sa asi obstarávajú iné veci, keď pri takto obrovskom tendri sa falšujú dátumy a údaje? Aký musí byť vyvíjaný tlak na riaditeľov aby poslúchali a konali tak ako niekto na magistráte potrebuje? Vždy som sa desil predstavy, že v našom meste bude rozhodovať zlý, nepriehľadný a skorumpovaný politik. Ešte šťastie, že máme v Bratislave za primátora “transparentného Milana“.

PS:

Väčšinu z tu uvedených informácií sa podarilo získať najmä vďaka Infozákonu. Súčasné snahy na jeho zmenu zo strany ZMOSu alebo iných štátnych orgánov sú výsledkom ich snahy zabrániť získavaniu takýchto informácií. Preto by som rád všetkých požiadal o podporu iniciatívy Za dobrý zákon o slobodnom prístupe k informáciám.

Ak Vás môj článok na blogu zaujal, prosím podporte ho hlasovaním na Vybrali SME (po kliknutí sem). Ďakujem.

Jano Hrčka

Jano Hrčka

Bloger 
  • Počet článkov:  37
  •  | 
  • Páči sa:  14x

Som občanom Slovenskej republiky, ktorému nie je ľahostajné, čo sa deje v tejto krajine. Zároveň som aj poslancom mestského zastupiteľstva v Bratislave a miestneho zastupiteľstva v Petržalke ako nezávislý poslanec.Ďalšie informácie sa dozviete na mojej webovej stránkehttp://www.janhrcka.sk Zoznam autorových rubrík:  Mestské zastupiteľstvo BAMiestne zastupiteľstvo PetržalIné politickéSúkromné

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu