reklama

Koho by som volil do župy a prečo

Ako obvykle, pred voľbami sa vraciam k téme, koho by som volil do župy a prečo. Priznám sa, že taký detailný rozpis, ako som napísal pred komunálnymi voľbami pre Petržalku, nemám šancu spraviť pre celú Bratislavu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (49)

A to nehovorím o tom, že napriek slušnému prehľadu si netrúfnem hodnotiť všetkých. Preto, v tomto prípade budem písať len o tých, ktorých by som volil a najmä o tých, ktorých osobne poznám, alebo na ktorých mám referenciu od ľudí, ktorým verím. Na konci nájdete tabuľku, kde dopĺňam odporúčania Michala Drotována a Ivora Švihrana (meno používané na facebooku). Michala Drotována poznám a jeho zoznam je zostavený prevažne z jeho osobných skúseností. Osobu vystupujúcu na facebooku pod menom Ivor Švihran síce nepoznám, ale myslím si, že jeho zoznam je spracovaný veľmi slušne. Ani s jedným z uvedených nemám 100% zhodu avšak pri desiatich kandidátoch z tridsiatich sa zhodujeme všetci a pri ďalších dvanástich minimálne dvaja. Tých, ktorí sú vo všetkých troch zoznamoch, píšem KAPTIÁLKAMI a zelenou farbou. Keďže všetky tri zoznamy vznikli nezávisle na sebe, tak pri tých, ktorí sa nachádzajú vo všetkých troch zoznamoch máte prakticky 100% istotu správnej voľby. Sú to kandidáti, za ktorých sa oplatí zabojovať, aby sa stali poslancami. Pri iných menách môžu rozdiely znamenať lepšie poznanie alebo pozitívnu osobnú skúsenosť s uvedenými osobami. Ak sa niekto nachádza v dvoch zoznamoch, znamená to, že je na neho dobrá referencia minimálne z dvoch rôznych zdrojov. A v zoznamoch nájdete aj mená, ktoré sa vôbec neprekrývajú, keďže nikto z nás nepokrýva všetky mestské časti vo všetkých oblastiach. Každý píše a vidí svet podľa svojich skúseností, preto sa v niektorých prípadoch môže stať, že ich odporúčanie je pri niektorom mene lepšie ako moje alebo naopak. Ja sa snažím pri svojich menách písať aj dôvody. Je to preto, aby si každý vedel spraviť svoj vlastný záver, keďže po prečítaní mojich dôvodov, nemusí dospieť k rovnakému výsledku, k akému som dospel ja.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Koho by som volil za župana

Tu je to trochu problém a preto vám dám tri mená a tri dôvody.

Ján Mrva
Ján Mrva 

Ján Mrva – ak by som bol ja jediná osoba, ktorá by mala rozhodnúť, kto bude županom, tak to dám práve jemu. Je to môj kolega v mestskom zastupiteľstve, takže mám možnosť vidieť, čo robí a ako robí. Určite sa s ním nezhodnem vo všetkom a aj u Mrvu by som našiel veci, v ktorých sa s ním rozchádzam dokonca zásadne. Z aktuálne kandidujúcich ho ale považujem za najlepšieho.

Juraj Droba
Juraj Droba 

Juraj Droba – ak by som chcel voliť kandidáta, ktorý má malú, ale aspoň teoretickú šancu na zvolenie, tak potom Juraj Droba. Tiež má svoje nedostatky, čo spôsobuje, že jeho momentálne šance aj napriek veľmi silnej koalícii sú nižšie než by mohli byť, ale jeho šance na zvolenie vidím väčšie ako u Mrvu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Milan Ftáčnik
Milan Ftáčnik 

Milan Ftáčnik – ja osobne, tak ako som sa už verejne vyjadril, budem voliť Milana Ftáčnika. Pri oboch predchádzajúcich kandidátoch by som pri odovzdaní svojho hlasu spával určite kľudnejšie, ale iba za predpokladu, že by vyhrali. Dôvodom, prečo nebudem voliť ani jedného z vyššie menovaných je, že ich šance na zvolenie nevidím reálne. Z reálne zvoliteľných kandidátov si môžem vybrať iba medzi Ftáčnikom, Kusým a Frešom.

Moje rozhodnutie pre Milana Ftáčnika nebolo vôbec ľahké. Čiastočne som mal potrebu kompenzovať svoju chybu z komunálnych volieb, kedy som proti nemu podporil Iva Nesrovnala, ktorý sa následne ukázal neporovnateľne horším primátorom. Čiastočne som chcel prejaviť svoj hnev z neschopnosti pravice postaviť takého spoločného kandidáta, ktorý by bez problémov vyhral v Bratislavskom kraji, kde majú takmer 50% podporu, ale hlavným dôvodom bolo, že nie som od nikoho zvyknutý dostávať ultimáta, čo môžem alebo nemôžem urobiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Toto je výsledok stavu bratislavskej komunálnej politiky. Ak sa nezmení prístup silných pravicových strán, nesebakritických (v niektorých prípadoch až narcistických) kandidátov a rôznych zoskupení pohybujúcich sa okolo bratislavského komunálu, tak v Bratislave možno nikto normálny nevyhrá. Už sa “teším” na kandidátov na primátora ako aj starostov niektorých mestských častí, kde sa môže takáto situácia opakovať, čo bude ďaleko väčším problémom. Pred tromi rokmi, by som to hodil Mrvovi ako najlepšiemu kandidátovi bez ohľadu na výsledok. Dnes, vzhľadom k tomu, že situácia s kandidátmi sa nezlepšuje, ale práve naopak zhoršuje, si z uvedených dôvodov vyberiem zo zvoliteľných. Pred tromi rokmi by som takýto spôsob rozmýšlania asi kritizoval, ale, bohužiaľ, obaja kandidáti (a ich podporovatelia) neurobili veľa preto, aby takáto situácia nenastala. V neposlednom rade, keby sa aspoň jeden z nich dlhodobejšie profiloval ako kandidát na župana, tak si poviem OK. Ale obaja chcú, aby voliči rozhodli, ktorý v šesťmesačnej kampani vyzerá lepšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Koho by som volil za poslancov

(v zátvorke je počet kandidátov, ktorí sa v danej mestskej časti volia)

Petržalka, Rusovce, Jarovce, Čunovo (9)

LÝDIA OVEČKOVÁ – poznám ju osobne. Veľmi odporúčam voliť. Dokonca, by som bol rád, keby dostala čo najviac hlasov, ideálne najviac v Petržalke. Dlhodobo a veľmi intenzívne sa venuje občianskemu združeniu Petržalské ihriská. Je presne ten typ komunálneho aktivistu, ktorý sa venuje určitej oblasti a vďaka tomu majú obyvatelia z jej práce reálny každodenný prínos. Rovnako zodpovedne pristupuje aj k práci poslankyne a robí všetko, čo je v jej silách, aby zlepšila život v Petržalke.

Jana Hrehorová – poznám ju osobne a tiež ju určite odporúčam voliť. Vzhľadom k tomu, že ide ako nezávislá kandidátka, tak by bolo super, aby mala dosť hlasov a stala sa župnou poslankyňou. Rovnako ako Lýdia Ovečková, aj Jana Hrehorová sa v minulosti venovala jednej konkrétnej téme. Bolo to materské centrum Budatko, kde pomáhala k zlepšeniu podmienok pre mamičky s malými deťmi.

VLADIMÍR DOLINAY – kolega poslanec z miestneho zastupiteľstva. Určite odporúčam voliť pre dobrú osobnú skúsenosť. Je to učiteľ so širším záberom záujmov a aktivít. Zodpovedne sa venuje svoje práci miestneho poslanca a preto si myslím, že ak bude zvolený, bude dobre vykonávať svoj mandát.

Ján Karman – kolega poslanec z miestneho zastupiteľstva. Určite odporúčam voliť. Poznám jeho prácu z petržalského zastupiteľstva, kde s ním som v jednom poslaneckom klube. Preto vidím ako rozmýšľa, ako pristupuje k problémom a k ich riešeniu.

PAVEL CHVOJKA – osobne síce nepoznám, ale od ľudí, ktorých poznám, a ktorých prácu hodnotím veľmi pozitívne, má dobré referencie.

Elena Pätoprstá – podľa mňa asi jediná osoba, u ktorej som si 100% istý, že sa v Petržalke stane župnou poslakyňou. U všetkých ostatných, to môže dopadnúť všeliako. Je veľmi dobrá aktivistka. Ak chcete mať istotu, že medzi poslancami bude niekto, kto vám vždy odpíše na e-mail alebo si nájde čas sa s vami stretnúť, tak Elena je ten správny človek. Keby komunálna práca poslanca pozostávala iba s komunikácie a stretávaním sa s občanmi, tak by určite patrila medzi najlepších.

Peter Hochschorner – tu treba objektívne priznať, že Peter Hochschorner sa komunálnym veciam moc nevenuje. Hlasuje podľa Eleny Pätoprstej alebo Jána Budaja. To, čo na ňom odceňujem je, že na rozdiel od iných športovcov v zastupiteľstve som nezaznamenal jeho snahu predať celé mesto výmenou za nejakú zvýšenú podporu športu. Tým nijako nespochybňujem, že šport by si zaslúžil viac peňazí a pozornosti, ale, bohužiaľ, športovci medzi poslancami sú schopní ísť cez mŕtvoly, ak ide o získanie peňazí pre ich šport. Dôvod, pre ktorý ho odporúčam voliť je kombináciou toho, že vďaka svojmu menu je zvoliteľný, počas siedmich rokov v zastupiteľstve s ním nemám skúsenosť, že by úmyselne alebo vedome hlasoval za nejaký kšeft, a myslím si, že jeho zvolenie je určitá forma poďakovania za vychovanie a vytrénovanie olympionikov, ktorí zviditeľnili Slovensko ďaleko lepšie, ako ktorýkoľvek slovenský politik.

Beáta Novomeská – poznám ju osobne. Myslím si, že jej šance na zvolenie pri súčasnej silnej kandidátke sú prakticky nulové. Nula je aj číslo, ku ktorému sa v poslednom čase blíži moja a jej názorová zhoda. Na druhej strane, komunálnym veciam sa snaží venovať už niekoľko rokov a doprial by som jej skúsenosť byť poslankyňou. I keď najskôr asi poslankyňou miestnou a nie hneď župnou. Myslím si, že pokiaľ si niektoré veci nevyskúša na vlastnej koži, tak nebude vedieť overiť svoj prehnaný idealizmus v praxi. Okrem nej samotnej by táto skúsenosť možno pomohla aj iným, podobne zmýšľajúcim ľuďom ako Beáta.

Karlova Ves (3)

Tu sa verejne priznávam k zaujatosti. Keďže som v Karlovej Vsi pôsobil ako prednosta, tak určite odporúčam voliť kandidátov iniciátivy Naša Bratislava. Môžem zodpovedne povedať, že som ani jedného z kandidujúcich (ale ani ostatných členov tejto iniciatívy) nevidel za dva a pol roka v Karlovej Vsi nikdy obchodovať s hlasovaním, pričom obchodovanie býva, bohužiaľ, v komunálnej politike bežná vec. Aj keď jednotliví členovia nemali na niektoré veci rovnaký názor, vždy sa jednalo o rozdielny postoj, nie o zákulisné záujmy. Samozrejme neobišlo sa to bez hodinových diskusií a vysvetľovaní, ale keby všetci volení zástupcovia mali iba takéto problémy, tak by na Slovensku neexistovala žiadna korupcia. Preto odporúčam voliť nasledujúcich kandidátov a zhoda na týchto menách je vo všetkých troch zoznamoch:

LÍVIA POLÁCHOVÁ

PETER BUZAŠ

JAROMÍR ŠÍBL

Takisto treba povedať, že spolu s touto iniciátivou donedávna pôsobil aj Róbert Krampl, ktorý sa rozhodol vstúpiť do SaS a preto kandiduje ako súčasť veľkej pravicovej koalície. Rovnako kandidátom za pravicovú koalíciu ja môj kamarát a bývalý mestský poslanec Igor Bendík. Týchto dvoch kandidátov považujem tiež za kvalitných a v inej mestskej časti by som ich mal určite v zozname odporúčaných. V Karlovej Vsi ale dúfam, že občania ocenia snahu, energiu a nasadenie ľudí okolo súčasného vedenia a svojim hlasom im prejavia podporu a poďakovanie za to všetko, čo sa pre nich snažia urobiť. Veľa poctivých, systémových a správnych krokov nie je verejne vidieť alebo nemusia byť vždy populárne. Určite sú ale takmer všetky dôležité pre dlhodobo udržateľné fungovanie miestnej samosprávy a kvalitu služieb pre jej obyvateľov.

Staré Mesto (3)

ZUZANA AUFRICHTOVÁ – poznám osobne. Bývalá zamestnakyňa magistrátu, ktorá sa verejne postavila proti tomu, ako magistrát funguje (viac v článku tu). Určite je potrebné, aby takíto ľudia boli poslancami a mali možnosť ovplyvňovať a meniť veci verejné.

MATEJ VAGÁČ – poznám osobne. Dlhodobo sa venuje komunálnym témam cez iniciátivu Bratislava otvorene. Určite je dobré, aby mal možnosť sa týmto veciam ďalej venovať ako poslanec a aby jeho dlhoročná práca bola obyvateľmi ocenená.

Rača a Vajnory (2)

MICHAL DROTOVÁN – bývalý kolega z Karlovej Vsi a momentálne môj nástupca na pozícii prednostu. Dlhodobo sa venuje veciam verejným a jeho názory a postoje si môžete prečítať na jeho blogu https://drotovan.blog.sme.sk. V Rači by som určite volil jeho.

Čo sa týka druhého krúžku, tak u mňa je to viac možností od Michala Vlčeka, cez Annu Zemanovú, po Róberta Pajdlhausera. Podľa ďalších dvoch zoznam je to MICHAL VLČEK, takže v tomto mene je najväčší prienik. Len treba dúfať, že si nepodelia hlasy tak, aby ich všetkých prekrúžkovali iní kandidáti.

Devínska Nová Ves a Devín (1)

Veronika Veslárová – osobne sme sa stretli iba jedenkrát, ale pre mňa má najlepšie možné referencie od Rastislava Tešoviča, ktorý stojí za iniciatívou Devínska Inak, a ktorého prácu dlhší čas sledujem.

Andrej Kovarík kandidujúci za pravicovú koalíciu tiež vyzerá ako dobrý kandidát a má odporúčanie viacerých slušných ľudí z môjho okolia.

Bohužiaľ, v Devínskej Novej Vsi sa volí iba jeden kandidát a preto je naozaj škoda, že si človek musí vyberať medzi takýmito dvomi. Len dúfam, že sa do zastupiteľstva dostane jeden z nich dvoch a že si hlasy nepodelia tak nešťastne, aby ich preskočil niekto tretí.

Ružinov (6)

LUCIA ŠTASSELOVÁ – kolegyňa z mestského zastupiteľstva. Aktívne sa venuje rôznym témam a je dobre známa vo viacerých aktivistických kruhoch. Na začiatku volebného obdobia som z nej mal pocit nedostatočne zorientovanej osoby. Myslím si, že postupne dobre pochopila bratislavskú komunálnu realitu, keďže si na vlastnej koži zažila niektoré kľúčové udalosti mestského zastupiteľstva. Okrem začiatku, kedy sa trochu hľadala, ukázala v ťažkých časoch osobnú integritu. Takže za mňa určite odporúčam voliť.

Vladimír Sloboda – poznám ho osobne. Moja skúsenosť s ním je dobrá, a preto by som ho volil. Nemám s ním síce priamu skúsenosť z pôsobenia v zastupiteľstve, ale veci, ktoré som s ním ohľadom komunálnych vecí riešil, boli vždy veľmi korektné.

Branislav Kaliský – kolega z mestského zastupiteľstva. Asi pri troch menách (Braňo Kaliský, Richard Mikulec a Juraj Káčer) so mnou niektorí ľudia nebudú súhlasiť. S Braňom Kaliským a Richardom Mikulcom som bol na začiatku v spoločnom klube. Ich postoj napríklad pri mestských podnikoch bol úplne iný ako môj, ale na rozdiel od mnohých iných neboli pokrytci a robil presne to, čo hovorili. Na prvý pohľad sa to nemusí zdať ako dôležitá vec, ale nie je to v komunálnej politike zrovná bežné. Veľa poslancov hovorí mimo mikrofónov a kamier niečo úplne iné, čo následne robí. Takže, ak niekto robí to, čo hovorí, tak aspoň viete, na čom ste. Takisto obaja držia dohody, aj keď sú zo strany primátora tlaky a snahy o ich zmenu. Opäť, pre bežného človeka možno samozrejmá vec, nie však v komunálnej politike. Každý z nich má svoju agendu a predstavu, čo a ako chce zmeniť. Tam nemáme vždy rovnaké názory, ale zatiaľ sa mi nestalo, že by dôvodom bolo niečo iné ako rozdiel názorov. Takže na základe mojej osobnej skúsenosti by som ja Braňa Kaliského za poslanca župy volil.

Anna Reinerová – bývalá mestská poslankyňa, ktorá jediná v čase, keď bol Ivo Nesrovnal ešte ako poslanec v minulom volebnom období vyvrheľom vo svojom poslaneckom klube SDKÚ-DS a Most-Híd, stála na jeho strane. Bola o ňom presvedčená a intenzívne mu pomáhala celú predvolebnú kampaň. A keď sa Ivo Nesrovnal stal primátorom a naplno sa prejavili jeho povahové črty, tak sa na ňu škaredo vykašľal ako na mnoho iných. Poznám ju ako veľmi slušnú pani, ktorá sa snažila riešiť problémy vo vecnej rovine. Aj v čase jej lojálneho prístupu k Ivovi Nesrovnalovi , za ktorého by v tom čase nikto nedal ďeravý groš, sa s ňou dalo rozumne rozprávať a argumentačene pracovať. Takže teraz, na základe týchto negatívnych skúsensotí, by mohla byť dobrou poslankyňou.

Kamil Bodnár – poznám ho iba z facebooku a vidím jeho prácu a postoje. Keby som bol volič Ružinova, tak by som dal hlas za aktivity, ktoré vidím, že robí.

Ďalej sú mi pozitívne známe mená Janka Šípošová a Monika Kozelová, ale bohužiaľ naše svety sa moc neprelínajú, takže s nimi nemám osobnú skúsenosť a ani neviem nič relevantné napísať.

Nové Mesto (3)

Martin Vlačiky – poznám ho osobne a podľa mňa je to veľmi slušný chalan, ktorý si zodpovedne robí svoju prácu. Určite by som ho volil za poslanca. Niektorí mu vyčítajú nekritické obhajovanie Rudolfa Kusého. Veľkým problémom, s ktorým sa stretávam v komunálnej politike, je ochota ísť za hranicu akceptovateľného. Síce nie som poslancom v Novom Meste a nepoznám niektoré detaily, ale ja s Martinom takúto skúsenosť nemám. Samozrejme, stanoviť, kde je tá správna hranica je ďaleko ľahšie, keď sa vás to osobne netýka. Nie je neobvyklé, že tí, ktorí takéto správanie vytýkajú, majú pri svojich politických modlách hranicu omnoho ďalej, než tú, ktorú kritizujú u druhých. Na otázku, či sa to náhodou nestáva aj mne, môžem povedať, že v politike žiadne modly nemám a u ľudí, ktorých považujem za blízkych, sa snažím hranicu úmyselne nastavovať prísnejšie, aby som takéto situácie minimalizoval.

Richard Mikulec – je zvláštny typ s dosť netradičnými spôsobmi vystupovania alebo riešenia problémov. Na druhej strane tak ako som písal vyššie pri Braňovi Kaliskom to, čo hovorí sa zhoduje s tým, čo robí, a ak sa niečo dohodlo, tak drží slovo. V súčasnosti, keď primátor Ivo Nesrovnal nemá väčšinu v zastupiteľstve a robí všetko, čo môže, aby zlomil poslancov pre svoje kšefty, tak Richard Mikulec je ten, na ktorého sa doteraz dalo spoľahnúť. Neopil ho rožkom alebo nekúpil za prísľub nejakej funkcie či opravy chodníka v jeho mestskej časti. Možno sa to nezdá ako veľa, ale u množstva iných zvučných mien, u ktorých by ste to nikdy nepovedali, to primátorovi funguje ukážkovo. Jeho hlavnými mestskými témami sú parkovacia politika a fungovanie mestských podnikov.

Dúbravka (3)

Text bude ešte doplnený

Lamač a Záhorská Bystrica (1)

Vrakuňa (1)

Odporúčam riadiť sa menami so zvyšných dvoch zoznamov.

Podunajské Biskupice (2)

Odporúčam riadiť sa menami so zvyšných dvoch zoznamov.

Obrázok blogu

Ak vás tento článok zaujal a chcete pomôcť, šírte ho prosím cez Zdieľať na facebooku (pod týmto textom), kliknite na tlačidlo Zvýšte karmu a podporte ho na Vybrali SME (po kliknutí sem). Prispejete tak k čítanosti a tým aj informovanosti širokej verejnosti. Ďakujem.

Jano Hrčka

Jano Hrčka

Bloger 
  • Počet článkov:  37
  •  | 
  • Páči sa:  14x

Som občanom Slovenskej republiky, ktorému nie je ľahostajné, čo sa deje v tejto krajine. Zároveň som aj poslancom mestského zastupiteľstva v Bratislave a miestneho zastupiteľstva v Petržalke ako nezávislý poslanec.Ďalšie informácie sa dozviete na mojej webovej stránkehttp://www.janhrcka.sk Zoznam autorových rubrík:  Mestské zastupiteľstvo BAMiestne zastupiteľstvo PetržalIné politickéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu